Zdrowie

Jak pomóc bliskim z chorobą Parkinsona?

Choroba Parkinsona jest nieuleczalną chorobą dotykającą układu nerwowego. Rozpoznana szybko i prawidłowo pozwala na szybkie rozpoczęcie leczenia i wydłużenie komfortu życia osoby chorej. W jaki sposób można pomóc bliskiej osobie, która choruje na Parkinsona?

Objawy choroby Parkinsona

W chorobie Parkinsona dochodzi do stopniowej utraty samodzielności przez chorego na skutek zmian zwyrodnieniowych, do których dochodzi w układzie nerwowym. W efekcie pojawia się szereg objawów – początkowo słabo zauważalnych, natomiast potem poważnych, które mogą przykuć chorego do łóżka.

Objawy choroby Parkinsona:

• Drgania kończyn,
  • Ubogie ruchy,
  • Drobne kroki,
  • Niestabilna postawa.

W początkowej fazie może dochodzić także do pojawienia się objawów jak sztywność osobowości, zaburzenia depresyjne, częstsze zaparcia czy łojotokowe zapalenia skóry.

Choroba Parkinsona – jak odbywa się leczenie?

Obecnie nie odkryto jeszcze lekarstwa na chorobę Parkinsona, dlatego też leczenie odbywa się objawowo i dobierane jest ono w zależności od stanu chorego.

Najczęściej wykorzystywane są leki, które są w stanie poprawić stan chorego i opóźnić postęp schorzenia. Stosuje się także leczenie operacyjne, przeszczepy, głęboką stymulację mózgu.

Poza lekami i zabiegami choroba Parkinsona wymaga także odpowiedniej rehabilitacji. Bliscy osoby chorej mogą zadbać wtedy o jej kondycję i sprawić, że będzie mogła ona utrzymać swoją samodzielność na długi czas, a przy tym cieszyć się aktywnym życiem.

Rehabilitacja dla osób z chorobą Parkinsona

W chorobie Parkinsona bardzo duże znaczenie ma rehabilitacja ruchowa, która wspomaga pracę układu ruchu, w tym mięśni, które w tym schorzeniu stają się coraz słabsze i mogą powodować ryzyko pojawienia się upadków, urazów.

W ramach rehabilitacji u osób z choroba Parkinsona prowadzi się:

• Terapię zajęciową,
  • Ćwiczenia gimnastyczne,
  • Pływanie,
  • Fizykoterapię,
  • Masaże,
  • Spacery,
  • Treningi oddechowe.

Chory może korzystać z szerokiej gamy zabiegów, które mogą być prowadzone w placówkach NFZ oraz w placówkach prywatnych. Ponadto warto także zadbać o jego aktywność w warunkach domowych, między innymi przez prowadzenie ćwiczeń aktywizujących czy też przez częste spacerowanie z bliskimi.

Turnusy rehabilitacyjne dla osób z chorobą Parkinsona

Istnieje także możliwość skorzystania z turnusów rehabilitacyjnych dla osób z chorobą Parkinsona. Są one prowadzone również przez prywatne ośrodki, które są w stanie zapewnić chorym kompleksową i fachową pomoc prowadzoną przez doświadczonych lekarzy i innych pracowników medycznych.

Placówki prowadzące rehabilitację osób z choroba Parkinsona są w stanie zaprezentować rozbudowaną gamę zajęć przeznaczonych dla chorych. Mogą oni wtedy korzystać z aktywizujących zajęć pod okiem rehabilitantów, brać udział w wycieczkach oraz w innych zajęciach, które pomagają utrzymać zdrowie na długi czas.