Zdrowie

Bezzębie – przyczyny i leczenie. Jak uzyskać piękny uśmiech?

Brak zębów, czyli bezzębie jest nadal powszechnie spotykanym problemem. Co jest jego przyczyną? W jaki sposób można zadbać wtedy o swój wygląd?

Nowoczesna opieka stomatologiczna pozwala na zredukowanie sytuacji, gdy u pacjentów dochodzi do wypadania lub konieczności wyrwania wszystkich zębów. Nie oznacza to jednak, że bezzębie w ogóle nie występuje. Co więcej, może ono dotknąć także te osoby, które systematycznie dbają o swój uśmiech – regularnie myją zęby i chodzą do dentysty.

Jakie są przyczyny bezzębia?

Brak uzębienia, czyli bezzębie może mieć różne przyczyny i nie zawsze związane jest ono z brakiem dbałości o stan jamy ustnej.

Wśród głównych przyczyn bezzębia znajdują się poniższe:

• urazy – poważne urazy, które powodują całkowitą utratę zębów, na przykład na skutek wypadków komunikacyjnych
  • ciąża – u kobiet może dojść do znacznego osłabienia zębów i ich wypadania na skutek ciąży
  • zaawansowana próchnica – przyczyną bezzębia może być też poważna próchnica zębów, która wymaga ich usunięcia
  • paradontoza – jest to jedna z najczęściej diagnozowanych chorób przyzębia, w której dochodzi do obniżania się dziąseł, chwiania zębów oraz ich wypadania

Niezależnie od przyczyny bezzębia bardzo ważne jest udanie się do dobrego stomatologa, który będzie mógł zalecić odpowiednią metodę leczenia, by uśmiech znów mógł wyglądać atrakcyjnie.

Jak odbywa się leczenie bezzębia?

Bezzębie leczone jest za pomocą odpowiednich protez zębowych, które mogą być dostosowane indywidualnie do oczekiwań pacjenta, a także do jego budżetu przeznaczonego na ten zabieg.

Leczenie bezzębia – NFZ

Jedyne protezy refundowane przez Fundusz to akrylowe protezy wyjmowane. W przypadku bezzębia są to protezy całkowite, które imitują łuki zębowe.

Protezy akrylowe wyglądają estetycznie, jednak nie są one aż tak wygodne jak nowocześniejsze uzupełnienia. Mogą powodować dyskomfort, zranienia, problemy z mówieniem i jedzeniem.

Leczenie bezzębia – prywatne gabinety

W prywatnych gabinetach stomatologicznych pacjenci z bezzębiem mogą skorzystać ze znacznie szerszej gamy metod pomagających w poprawie wyglądu uśmiechu oraz w odzyskaniu pewności siebie.

W prywatnych gabinetach można przede wszystkim skorzystać z leczenia za pomocą implantów zębowych. Są to wszczepy umieszczane w kości pacjenta, które pozwalają wtedy na imitowanie korzenia zębowego. Na wszczepach umieszczane są następnie protezy zębowe – także protezy całkowite.

Zastosowanie implantów na bezzębie powoduje, że proteza jest znacznie wygodniejsza dla pacjenta – nie trzeba jej wyjmować, nie powoduje problemów z mową i jedzenie.

Obecnie wybrane gabinety oferują także specjalne implanty zygomatyczne, które stosowane są u tych pacjentów, u których doszło do zaniku kości w górnych łukach zębowych. Wówczas implanty wszczepiane są bezpośrednio w kości jarzmowe.

Głównym minusem leczenia bezzębia w gabinetach prywatnych jest koszt. Cena wykonania uzupełnienia może wynosić wtedy od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wysoki koszt zapewnia jednak maksymalny komfort i estetykę uśmiechu na wiele lat – nowoczesne implanty zębowe mogą być używane nawet dożywotnio, bez konieczności wymiany na nowe.

1. Ma któraś z was koronkę na przednim zębie?
    Albo jakąś inną opcję zakrycia martwego zęba z przodu?
    Od kilku lat mam martwą górną dwójkę, nie dość że jest ciemniejsza, to jeszcze kawałek był ukruszony i zrekonstruowany
    Coraz bardziej mnie irytuje i szukam opcji co by z nim zrobić.
    Czy mocowanie takiej koronki nie będzie widoczne przy dziąśle?
    Ogólnie interesują mnie też licówki, albo inne rozwiązania jakie macie na poprawienie wyglądu przednich zębów – mam przebarwienia po aparacie ortodontycznym